Olika massagekliniker – olika typer av massage

De olika massageteknikerna härstammar från olika grunder och förebygger och balanserar på olika sätt. Om du har ont någonstans bör du dock istället söka upp en kiropraktor.

Thaimassage

Thaimassage innefattar både stretching och djupmassage. Vissa ställningar kan påminna om yoga.

Olika massagetekniker

Klassisk massage/Svensk massage

Svensk massage och klassisk massage är samma typ av massage. Den passar dig som känner dig stel i musklerna då massagen går ut på att minska muskelspänningar och stimulera blodcirkulationen.

Massagen innefattar strykningar, knådningar och cirkelrörelser. Inom idrotten används denna massage tillsammans med hackningar och bultningar.

Thaimassage

Thaimassage är en massage från Thailand. Massagen ger både stretching och djupmassage.

Vissa ställningar kan påminna om yoga. Thaimassagen härstammar nämligen från yogan men också från den indiska uråldriga Ayurveda-massagen. Massören använder hela sin kropp under massagen; sin händer, armar, armbågar, knän och fötter.

Ayurveda-massage

Ayurveda-massage är en uråldrig indisk massage som sägs föryngra kroppen. Den har på senare år uppmärksammats i västvärlden.

Ayurveda-massagen går ut på att få människan i balans. Därmed kan massagen se annorlunda ut från person till person beroende på hur vad som behövs balanseras upp. Tempot är en sådan sak som ser olika ut beroende på individ, även vilken typ av olja kan variera.

Massagen ska göra att spänningar släpps och att personen blir avslappnad – det är först då kroppen kan läka enligt Ayurveda.

Det finns också ayurvedisk ansiktsmassage som kan fungera lika bra som ansiktslyft.

Taktilmassage

Taktilmassage är en massageform som ger beröring i form av strykningar på huden. Detta för att oxytocin-produktion, som är ett må-bra-hormon, ska öka. Under behandlingen ligger du nedstoppad under filtar som täcker hela dig förutom den kroppsdel som just då berörs.

Aromamassage

Aromamassage liknar taktilmassage då massagen är lugn och mjuk. Vid aromamassage så använder man sig också av eteriska oljor.

Dessa oljor har olika positiva effekter på oss beroende på vilken olja man väljer. Vissa verkar avslappnande, andra uppiggande eller läkande. Oljorna används både på huden, men också i form av dofter.

Kinesisk massage

Kinesisk massage innefattar oftast akupressur och kallas då för Tu ina. Denna form av kinesisk massage använder kroppens akupunktursystem för att lösa upp spänningar. Genom detta akupunktursystem så sägs massagen även påverka kroppens inre organ.

Massagekliniken eller kiropraktorn?

Om du vill bli avslappnad, få mer balans i kropp och själ och varva ner ska du gå till en massageklinik. Massage är också till för dig som vill öka blodcirkulationen, släppa spänningar i muskler och för dig som vill unna dig något extra.

Massage kan också förebygga smärta.

Om du däremot har ont någonstans, och det inte är träningsvärk, bör du istället besöka en kiropraktor. En kiropraktor är även utbildad till massör så om det är massage som du trots allt behöver så kommer kiropraktorn att erbjuda dig det.